IMAGE Инга Латсе Алмагүл Меңлібаеваның «Жұмақ уақыты» атты суретінің жанында. Фотосуретші: Тимур

Тәлімгерлер Қазақстан суретшілері туралы баяндайтын жаңа Tatler айдарын ұсынамыз

2025 жылдың күзінде Almaty Museum of Arts (AMA) атты заманауи өнер музейі ашылмақшы. Біз мұражайдың бас тәлімгері Инга Латсемен кездесіп, қазақстандық суретші Алмагүл Меңлібаеваның шығармашылығы туралы әңгімелестік.

Алмагүл Меңлібаева – өз өнерінде әлеуметтік және экологиялық маңызды мәселелерді көтеріп жүрген заманауи суретші. Т. Жүргенов атындағы Мемлекеттік театр-көркемсурет институтының безендіру және қолөнер факультетін тамамдаған. Шығармашылық жолы өнердің айтарлықтай өзгерістерге ұшырап, дәстүрлі тәсілдер қайта қаралып жатқан дәуірде басталды. 80-ші жылдары матамен жұмыс істеу жай ғана қолөнер деп есептеліп, сурет өнері қатарына жатқызылмайтын еді. Инга Латсенің пікірінше, Алмагүлдің сурет өнері мен матаны біріктіру идеясына келуіне материалдың қолжетімділігі себеп болды. Суретші даралығын көрсетуге ұмтылып, өзіне тән ерекшелік іздеген. Қалай болғанда да, бұл оның шығармашылық ерекшелігіне айналды.

Институт қабырғасында Алмагүл Зитта Сұлтанбаева мен Сауле Сүлейменовамен танысып, бірлесе «Жасыл үшбұрыш» арт-қауымдастығының негізін қалайды. Үшеуін дәстүрлі өнер шеңберінен шығып, өздерінің ой еркіндігін білдіруге, өнер әлемінде өз ізін қалдыруға деген ұмтылыс біріктірді. Дегенмен Алмагүлді басқалардан ерекшелендірген нәрсе – оның шексіз қызығушылығы мен әртүрлі өнер салаларын зерттеуге деген ынтасы. 2000-шы жылдардың басында-ақ тек суретпен шектелмей, батыл түрде фотосурет, видеоөнер және перформанспен айналысуды қолға алады. Дәстүрлі кескіндемеден алшақтағанымен, Алмагүл мата өнеріне қайта-қайта оралып, сол арқылы өзіне тән ерекше көзқарасын жаңа тәсілдермен білдіруге мүмкіндік тапты. Қазіргі уақытта Алмагүл технология мен өнерді тоғыстырып, жасанды интеллектінің көмегімен жаңа мүмкіндіктерді зерттеп, шығармашылық әдістерін үздіксіз дамытып келеді.

Өз шығармаларында ол дәстүрлі нормаларды қайта қарастырып, абсурдтық утопия әлемін құрады. Мұнда ерлердің орнына әйелдер бейнеленіп, киім орнына қар қолданылады. Өнерінде деректемелік пен ұйқы элементтерін араластырып, көшпенділік тарихы, мифтер мен шаманизмді ұштастыратын бұл тәсілді Инга «Орталық Азия футуризмі» деп атайды. Алмагүл өткенді қайта елестетіп, болашақты қалыптастыруға ұмтылады: оның суреттері өзіндік бір зерттеуге айналып, тақырыптары кейінгі туындыларында жалғасады. Осы себепті Инга Алмагүлдің алғашқы жұмыстарына ерекше көңіл бөледі. Біз тәлімгермен бірге «Ақ қыздың үйленуі», «Жақсы» және «Жұмақ уақыты» атты туындыларын талқыладық.

Tatler Asia
IMAGE Алмагүл Меңлібаева Алматыдағы студиясында, 2002 ж. | Instagram @almagul.menlibayeva

«Ақ қыздың үйленуі», 1989 ж.

Бұл шығарма 80-ші жылдардың соңында туып, әйелдің өз таңдауы мен қоғамдағы орны туралы терең ойды бейнелейді. Уақыт өте келе, шығарма толыққанды үш бөлімді композицияға айналып, суреттің артқы жағында матаны қолдану ерекше шешімімен көзге түседі.

Tatler Asia
IMAGE «Ақ қыздың үйленуі», 1989 ж.
Tatler Asia
IMAGE Суреттің артқы жағы

2002 жылы «Ақ қыздың үйленуі» жаңа қиял мен заманауи көзқараспен қайта өңделіп, «Мәңгілік қалыңдық» атты видео туындыға айналды. Видеода Алмагүл қалыңдық көйлегін киіп, Алматы көшелерімен жүріп өтеді. Кездейсоқ адамдар тарабынан түсінбестік пен сұрақтар туындап жатқанын байқауға болады. Алмагүлдің айтуынша, құрбысынан сатып алған бұл көйлек суретшінің шкафтында бір жыл бойы жатып, үнсіз «Қашан тұрмыс құрасың?» деп шақырып тұрғандай болды.

Шығарманың соңғы бөлігін «Апа» атты видео туындысы толықтырады. Қазақтар төл мәдениетіндегі «Жеті ата» дәстүріне сай өзінің жеті буын бойынша атасын білуі қажет. Алмагүл осыдан бас тартып, гендерлік рөлдерді қайта қарап шықты. Видеода символикалық түрде белдемшеге ұқсайтын қар үйірлерінің артында билеп тұрған жалаңаш әйелдер бейнеленген.

Tatler Asia
IMAGE «Апа», 2003 ж. | Аспан галереясы

«Жақсы», 1992 ж.

Алмагүлдің өзгеріс кезеңдерінде жазған шығармалары көп. Оның ішінде «Жақсы» туындысының орны ерекше. «Жақсы» суретінде алға ұмтылуды меңзейтін бір жебе бейнеленген. Бұл жебе шектеулерден асып шығу, еркіндікке ұмтылуды білдіреді. Алмагүл қазақстандық қоғамның консервативті нормаларына қарсы шығып, әйелдерге жай ғана «жақсы қыз, жақсы әйел, жақсы ана» болу талаптарын сынға алады. Қызғылт сары түсті жебе арқылы ол болашақта барлық шектеулерден азат, утопиялық әлемді елестетуге шақырады. Бұл – қазіргі патриархалдық қоғамдағы әйелдердің өз жолын табу мен эмансипацияға ұмтылуының көрінісі. «Жақсы» – отбасылық, тұрмыстық өмірдің қарапайым бейнесі.

Tatler Asia
IMAGE «Жақсы» картинасы, 1992 ж.
Tatler Asia

«Жұмақ уақыты», 1992 ж.

«Жұмақ уақыты» – трансформация мен өзгеріс тақырыбын жалғастырып, суретшінің жеке өміріндегі түбегейлі өзгерістерді бейнелейді. Алмагүл өзінің ішкі күйзелістерін жеңу үшін басқа әлемдер мен жаңа мүмкіндіктерді суреттеп, оларға ұйқы сынды жұмбақ элементтерді қосады. Оның шығармалары әрдайым әлеуметтік ойды қозғайды. Мысалы, бұл шығармада алғаш рет жануарлар бейнеленген. Осылайша суретші көрермен назарын экология мәселесіне аударғысы келген.

Tatler Asia
IMAGE «Жұмақ уақыты» картинасы, 1992 ж.
Tatler Asia

Темы